Home » Malaykord Downloads Uploads Contacts
BIOGAMBAR
Laman pencarian informasi artist Malaysia,Indonesia dan Singapura
dengan kata kunci dan penyediaan data terperinci.

Biodata A Rahman Hassan

Biodata A Rahman Hassan
Nama Penuh
Abdul Rahman bin Hassan
Nama Panggilan
A Rahman Hassan
Tarikh Lahir
30 Julai 1946.
Umur
-
Asal
Johor Bahru
Pekerjaan
Penyanyi / Pemain Gitar
Hobi
Label Muzik
EMI Music Malaysia dan Universal Music Malaysia
Status Perkahwinan
Nama Pasangan
Datin Azizah binti Mohamad / Fadilah Mansor
Bilangan Anak
3
Nama Anak
Khir Rahman, Khairul Ilmi (meninggal dunia pada 2016) dan Khairul Azmi
Pengenalan
Dato' Abdul Rahman bin Hassan (30 Julai 1946–13 Jun 2019) merupakan seorang penyanyi lelaki Malaysia. Beliau mencipta nama sebagai penyanyi era 60-an dan 70-an yang sering mendendangkan lagu-lagu di radio Malaysia dan Singapura. Beliau turut memenangi Anugerah Tokoh Kepimpinan Industri Muzik dalam Anuegrah Kecapi Papuita 2006. Beliau telah mendirikan rumah tangga bersama Datin Azizah binti Mohamad yang juga merupakan penyanyi Kumpulan Orkes Nirwana. Selepas isteri pertama beliau meninggal dunia, pada 26 April 2013, beliau telah bernikah dengan dramatis Fadilah Mansor pada 25 Disember 2014 Datuk A. Rahman menghembuskan nafas terakhir pada jam 12.40 tengah malam 12 Jun 2019 akibat komplikasi paru-paru. Beliau sebelum ini ditempatkan di wad Unit Rawatan Rapi (ICU), Hospital Ampang akibat pendarahan otak dan angin ahmar dan dikejarkan ke hospital pada 1 Jun akibat sesak nafas.[2] Menurut Khir Rahman, jenazah bapanya akan dibawa ke kediaman keluarga tersebut di Taman Sri Ukay sebelum dikebumikan selepas Zuhur di Tanah Perkuburan Taman Keramat.
Pencapaian
Penyanyi Pop Terbaik Singapura pada 1966. Anugerah Oskar di Malam Oskar dan Pop yang berlangsung di Stadium Negara, Kuala Lumpur pada 1967. Anugerah Wirama di Anugerah Industri Muzik 2005. Kumpulan Pop Yeh Yeh Paling Lama Bertahan iaitu dari tahun 1965 hingga 2005 (selama 40 tahun) - pengiktirafan daripada Malaysia Book of Record pada 2005. Artis Sepanjang Zaman Berkumpulan di Anugerah Papita 2006. Tokoh Kepimpinan Industri-Industri Muzik di Anugerah Papita 2006. Tokoh Seni Budaya Negeri Johor pada 2010.
webblog
instagram
facebook
twitter
youtube
senaraialbum
senarailagu
Antara lagu-lagunya adalah:- Bimbang Cincin Belah Rotan Hanya Untukku Perpaduan Hidup Semoga Berjaya Usah di kesalkan - lirik & lagu: Dato’ A Rahman Hassan Nasib pak tani - lirik & lagu: Dato’ A Rahman Hassan Syurga idaman - lagu: Dato’ A Rahman Hassan & lirik: Ali Omar Tak mengapa - lirik & lagu: Dato’ A Rahman Hassan Mestikah - lirik & lagu: Dato’ A Rahman Hassan Kerana Fitnah - lagu: MYRosnah & lirik: Dato’ A Rahman Hassan Pergilah kanda ku - lagu: Dato’ A Rahman Hassan & lirik: Ali Omar Nikmat yang tak ternilai - lirik & lagu: Dato’ A Rahman Hassan
sumber
Wikipedia,ilumanisasi
Cari Barang Berkenaan A Rahman Hassan


Cari Barang Berkenaan Biodata


Advertisement

0 comments:

Post a Comment